fredag 11. april 2014

Verdens enkleste grove runnstykker!


Foto: Franciska Munck-Johansen 


Det er koselig å kunne servere varme nystekte runnstykker til søndagsfrokosten, og jeg liker å bake runnstykker barna kan ha med på matpakken også.

Jeg har fått dette tipset av en god venninne som har en super enkel måte å gjøre dette på, den er kjemperask, uten elting, uten forheving og du slipper til og med å forme runnstykkene!

Verdens enkleste grove runnstykker

Du trenger 1 pose Rugbrødsmiks (Jeg har brukt den som heter Ekte dansk Rugbrød fra Møllerens)
Tilsett det du har av kjerner. Jeg liker å bruke müslimiks med diverse korn.
Tilsett vann og gjær og da er det bare å røre sammen.

Du trenger ikke forme runnstykkene, bare press deigen ut i en langpanne og del opp med pizzaskjærer før du setter til heving.

La deigen heve i ca 40 minutter.

Stek på 200 grader i ca. 10 minutter og du har kjempegode og sunne runnstykker.

P.S. Har du ikke rugbrødsmiks kan du bruke denne enkle oppskriften i stedet:

Også veldig enkle grove runnstykker ;-)

1 pakke tørgjær
3 dl lunken vann
500 g sammalt rug
250 g hvetemel
250 g müsli
1 ts salt

Bland tørgjær og lunken vann (litt varmere enn fingervarmt)
Tilsett resten av ingrediensene og rør sammen.
Tilsett ekstra lunken vann til deigen henger sammen.

Følg ellers fremgangsmåten over.


Foto: Franciska Munck-Johansen


2 kommentarer:

  1. De så utrolig gode ut:)
    Ønsker deg en herlig palmehelg:)
    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Inspirerende blog. - Tak for kigget og god påske
    Klem Susanne

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...